dinsdag 6 november 2007

Hoe verwerk je als CIDRM marketeer terrabites aan informatie zonder kompleet geschift te worden?

We hebben er allemaal mee te maken: een ongekende stroom aan informatie bereikt ons via alle media die ons omringen. Ik hoef het u niet te noemen: radio, televisie, telefoon, mobiel, email, sms, chat, internet, websites, blogs, RRSfeeds, dvd, cd, cdrom. En dan heb ik het nog niet eens over de kranten, tijdschriften, reclamefolders, clubbladen, catalogus, enz, enz.

Alle bestaande informatie verdubbelt zich binnen een beperkt aantal jaren, en deze versnelling zal alleen nog maar toenemen. Het is dus zeer legitiem om de vraag te stellen:

“Hoe kunnen wij omgaan met deze ongeremde explosie aan informatie?”

Als we kijken naar de leerpsychologie, dan zien we dat wetenschappers hebben ontdekt, dat er globaal twee manieren van leren (informatie verwerken en oplossingen bedenken) zijn te onderscheiden, nl:
- de geordende en planmatige manier van leren
- intuïtieve; ‘snel reageren op informatie’ manier van leren

De bovenal proactieve denkers (de ‘planmatige’ denkers) lopen het gevaar te verzanden in details, terwijl de tweede groep reactieve denkers het gevaar loopt te verzanden in chaos. De juiste mix van beide manieren van denken zal het beste resultaat opleveren; een reactie op basis van intuïtie zorgt voor een snelle actie, terwijl daarna het planmatig opvolgen zorgt voor beheersing van de overvloed aan info.

De volgende blog verschijnt op 7 november en zal gaan over 'Wat is intuïtie?'

Geen opmerkingen: