vrijdag 30 november 2007

Ja, jij kunt ook onweerstaanbare teksten schrijven!

Hoe kun je er voor zorgen dat je onweerstaanbare teksten schrijft, zodat mensen graag lezen wat je publiceert? Enkele tippen van de sluier.

Jij wilt teksten schrijven, maar het lukt je maar niet om er aan te beginnen. Je bent bang dat je niet de juiste woorden kunt vinden, het juiste onderwerp, de juiste toon. Je ziet er als een berg tegenop!

Hoe krijg je in Gods naam een letter op papier / op je beeldscherm / online!?

Zelf heb ik leren teksten schrijven door het gewoon te doen. Daarbij was er zeker sprake van 'vallen en opstaan'. De allergrootste tip die ik ooit gekregen heb is de tip: verplaats je in de schoenen van de lezer. Wat wil de lezer weten, wat moet de lezer weten over dit onderwerp?

Wat moet jij als lezer weten om betere teksten te leren schrijven?

Teksten die mensen onweerstaanbaar dwingen om door te lezen?

Je tekst is onweerstaanbaar, als de lezer niet kan stoppen met lezen. Miljoenen mensen hebben onlangs het 7e boek van JK Roling gekocht, "Harry Potter en De Relieken van de Dood", en het in een adem (lees: dag) uitgelezen. Die mensen konden niet stoppen met lezen! Dan kun je spreken van een onweerstaanbare tekst.

Hier volgen een aantal tips die je teksten meteen indringender maken.

1. Spreek de lezer direct aan en stel de lezer centraal. Dit doe je door gebruik te maken van je, jij en jou(w) of desnoods u. Zoals je ook in deze tekst aangesproken wordt.

2. Hier boven is het al genoemd: verplaats je in de belevingswereld van je lezer. Je lezer komt er toe om een tekst te lezen, omdat het onderwerp (in de kop) er al toe leidt dat hij/zij bij jouw tekst is aangeland. Iedereen die schrijftips wil hebben komt hier terecht.

3. Maak verbinding met je lezer, door de ‘pijn’ te beschrijven die hij/zij heeft. Die pijn is wellicht de eigen mindset; angst om te falen, angst om uitgelachen te worden of belachelijk gemaakt. Of angst om geen succes te hebben met de schrijf escapades.

4. Gebruik je eigen ervaringen in je teksten. Dit maakt de teksten levendiger en praktischer.

5. Biedt je lezer oplossingen voor problemen.

6. Maak gebruik van ongebruikelijke gezichtshoeken. Voorbeeld: Het echtscheiding percentage is alsmaar nog aan het stijgen. In plaats van naar de oorzaken van echtscheiding te kijken, kun je ook kijken naar de factoren die ervoor zorgen dat mensen bij elkaar blijven. Naast een positiever beeld geef je hier ook blijk van een originele kijk op de dingen.

7. Doe goed onderzoek, hou interviews met betrokkenen. Durf je onderwerp vanuit ongebruikelijke gezichtpunten te benaderen.

8. Vermijd sarcasme, formele taal, technische details en opsommingen. Je praat dan al gauw over de hoofden van je publiek heen.

9. Herlees iedere tekst die je schrijft herhaaldelijk en stel jezelf per onderdeel de indringende vraag:

NOU, EN?

Als je in antwoord op deze vraag geen enkele opwinding voelt, kun je de tekst gerust herschrijven of weggooien. Een gevoel van opwinding duidt op een onweerstaanbare tekst.

10. Een puntsgewijze opsomming geeft structuur aan de tekst, waardoor deze makkelijker opgenomen wordt door de lezer. Als de tekst meer bedoeld is om te ontspannen, kan dit wat te zakelijk overkomen.

11. Maak hele zinnen. Zo komt het nogal eens voor dat het onderwerp in een zin weggelaten wordt. Dan krijg je zoiets als: “De beloning werd aan Henk gegeven” (door wie?).

Schrijven is veelal een kwestie van durven en doen. Als je geen antwoord hebt op de NOU EN vraag, is het tijd om bij te stellen.

Geen opmerkingen: